Czy zielona herbata będzie dla ciebie dobra?


102
Czy zielona herbata będzie dla Ciebie dobra?

Istnieją sprzeczne dowody dotyczące wpływu zielonej herbaty na zagrożenie rakiem płuc. Jedno z badań mieszkańców sugeruje, że picie co najmniej 5 filiżanek zielonej herbaty każdego dnia po prostu nie wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem zgonu związanego z rakiem płuc. Jednak mężczyźni, którzy pochłaniają duże ilości fitoestrogenów, substancji chemicznych znajdujących się w zielonej herbacie, mają mniejsze ryzyko rozwoju większości nowotworów płuc.

Zielona herbata, a nowotwory

Większość dowodów sugeruje, że spożywanie zielonej herbaty nie wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka raka okrężnicy lub odbytnicy. Jednak niektóre badania wskazują, że spożywanie nadmiernych ilości wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka, szczególnie u dziewcząt. Również codzienne przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty przez 12 miesięcy wydaje się zmniejszać ponowny rozwój guzów okrężnicy i odbytnicy u osób, które wcześniej przeszły operację leczenia nowotworów okrężnicy i odbytnicy.

Często mówi się, że picie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka większości nowotworów pęcherza. Jednak niektóre sprzeczne analizy oznaczają, że zielona herbata może nie zmniejszyć szansy na rozwój raka pęcherza. Istnieją sprzeczne dowody dotyczące wpływu zielonej herbaty na wydolność sportową. Niektóre wczesne badania wskazują, że przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty jako napoju nie poprawia układu oddechowego ani wydolności u osób przechodzących trening wytrzymałościowy. Jednak różne wczesne analizy wskazują, że przyjmowanie określonych leków 3 razy dziennie z posiłkami w łącznej dawce siedmiu tabletek poprawia niektóre badania oddychania podczas ćwiczeń u zdrowych dorosłych. Związki przeciwutleniające obecne w zielonej herbacie z pewnością są reklamowane jako właściwości przeciwrakowe – a obecne badania w pełni to potwierdzają.

Zielona herbata, a poziom cukru

Ponadto badania populacyjne wskazują, że picie co najmniej jednej filiżanki zielonej herbaty tygodniowo wiąże się ze zmniejszeniem poziomu cukru we krwi na czczo u Chińczyków. Nieprawidłowy poziom cukru we krwi na czczo stanowi zagrożenie dla rozwoju cukrzycy typu 2. Jednak niektóre analizy pokazują, że spożywanie zielonej herbaty 3 razy dziennie nie pomaga kontrolować poziomu cukru we krwi u osób ze stanem przedcukrzycowym. Wydaje się również, że przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty nie pomaga w kontrolowaniu poziomu cukru lub insuliny u osób, które już chorują na cukrzycę. Ogólnie rzecz biorąc, niektóre dowody wskazują, że spożywanie zielonej herbaty może pomóc w zapobieganiu rozwojowi cukrzycy. Jednak większość analiz sugeruje, że spożywanie zielonej herbaty lub przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty nie pomaga kontrolować poziomu cukru we krwi u osób, które już chorują na cukrzycę.

Zielona herbata jest MOŻLIWE NIEBEZPIECZNA, gdy jest przyjmowana doustnie przez dłuższy czas lub w dużych dawkach. Niepożądane działania to: delikatny ból głowy, nerwowość, problemy ze snem, wymioty, biegunkę, drażliwość, nieregularne bicie serca, drżenie, zgagę, zawroty głowy, dzwonienie w uszach, drgawki i splątanie. Wydaje się, że zielona herbata ogranicza wchłanianie żelaza z posiłków. Picie bardzo nadmiernych dawek zielonej herbaty jest PRAWDOPODOBNIE NIEBEZPIECZNE i może być śmiertelne. Szacuje się, że śmiertelna dawka kofeiny w zielonej herbacie to gramy (mg na kilogram). Wczesne analizy sugerują, że przyjmowanie określonego modelu ekstraktu z zielonej herbaty doustnie przez 7 dni zmniejsza stres i poprawia spokój u zdrowych ludzi.

Wydaje się, że wpływ zielonej herbaty na utratę wagi jest związany z ilością katechin lub kofeiny zawartej w napoju lub suplemencie. Jednak niektóre badania sugerują, że przyjmowanie ekstraktów z zielonej herbaty lub spożywanie zielonej herbaty nie zmniejsza masy ciała ani BMI. Ogólnie rzecz biorąc, analiza oznacza, że ​​przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty wraz z kofeiną wydaje się nieznacznie zmniejszać BMI, masę ciała i obwód talii w porównaniu z samą kofeiną. Ale przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty bez kofeiny nie wydaje się zmniejszać wagi. Badania populacyjne wskazują, że spożywanie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka powstania większości nowotworów jamy ustnej. Również wczesna analiza sugeruje, że przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty 3 razy dziennie po posiłku przez 12 tygodni zwiększa reakcje lecznicze u osób z rakiem jamy ustnej.

Wydaje się, że picie napojów zawierających kofeinę pomaga ludziom zachować czujność umysłową przez cały dzień. Wydaje się, że łączenie kofeiny z cukrem jako „napoju energetycznego” poprawia sprawność umysłową bardziej niż sama kofeina czy cukier. Istnieją jednak sprzeczne dowody dotyczące zielonej herbaty na czujność psychiczną. Niektóre analizy pokazują, że przyjmowanie mieszanki ekstraktu z zielonej herbaty i L-teaniny (LGNC-07, LG Household & Health Care, Ltd, Korea) poprawia wspomnienia i zwraca uwagę na osoby z łagodnymi problemami psychologicznymi. Jednak przyjęcie pojedynczej dawki pewnej substancji chemicznej zawartej w zielonej herbacie, znanej jako trójgalusan epigallocathechin, nie wydaje się zwiększać ruchu ani sprawności umysłowej u zdrowych dorosłych.

Również badania populacyjne wskazują, że spożywanie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem chorób dziąseł. Również stosowanie żelu zawierającego ekstrakt z zielonej herbaty poprawia objawy u osób z przewlekłymi chorobami dziąseł. Badania sugerują, że spożywanie zielonej herbaty codziennie przez 12 tygodni nie ma wpływu na masę ciała ani masę ciała, ale zmniejsza udział tłuszczów w organizmie i nasilenie stłuszczenia wątroby u osób z NAFLD. Wczesna analiza sugeruje, że codzienne przyjmowanie 1000 mg ekstraktu z zielonej herbaty lub spożywanie czterech filiżanek zielonej herbaty dziennie przez 8 tygodni nie podnosi ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu ani cukru we krwi u otyłych osób z zespołem metabolicznym. Niektóre analizy mieszkańców sugerują, że picie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszeniem zagrożenia występowaniem większości nowotworów przełyku. Niektóre analizy sugerują, że picie zielonej herbaty wiąże się z obniżonym ryzykiem większości nowotworów przełyku wyłącznie u kobiet, ale nie u mężczyzn. Ponadto niektóre badania populacyjne wskazują, że spożywanie zielonej herbaty, która może być bardzo gorąca, wiąże się ze zwiększonym zagrożeniem większością nowotworów przełyku.

Wydaje się, że picie bezkofeinowej zielonej herbaty nie przynosi korzyści ludziom, którzy już zidentyfikowali większość nowotworów przełyku. Analiza populacji sugeruje, że spożywanie zielonej herbaty nie jest związane ze zmniejszonym ryzykiem raka piersi u Azjatów.

Badania obserwacyjne wykazały niewielką korelację między codziennym spożywaniem zielonej herbaty a 5% zmniejszeniem zagrożenia zgonem z powodu chorób układu krążenia. W metaocenie takich badań obserwacyjnych z 2015 r. Wzrost jednej filiżanki zielonej herbaty dziennie korelował z nieznacznie niższym ryzykiem zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. Spożycie zielonej herbaty może być skorelowane z obniżonym ryzykiem udaru. Metaanalizy randomizowanych, kontrolowanych badań wykazały, że spożywanie zielonej herbaty przez 3–6 miesięcy może powodować niewielkie zmniejszenie (o około 2–3 mm Hg za każdym razem) skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi. Istnieją sprzeczne dowody dotyczące skutków stosowania zielonej herbaty u osób z nadwagą. Inne wczesne badania sugerują, że spożywanie zielonej herbaty lub napojów zawierających zieloną herbatę może zmniejszyć masę ciała i wskaźnik masy ciała u dorosłych lub młodzieży z nadwagą. Również produkty wieloskładnikowe zawierające zieloną herbatę mogą przyspieszyć utratę wagi u osób dorosłych z otyłością lub nadwagą.

Spożywanie zielonej herbaty przez 10 lat wiąże się z podwyższoną gęstością mineralną kości. Również wczesne badania wskazują, że przyjmowanie związku z zielonej herbaty zawierającego 500 mg katechin, przeciwutleniacza w zielonej herbacie, dwa razy dziennie przez dwadzieścia cztery tygodnie, poprawia energię kości u kobiet po menopauzie z niską gęstością kości. Niewielka liczba badań oznacza, że ​​każda zielona i czarna herbata może wymagać przydatnych wyników w zakresie niektórych składników zagrażających chorobom serca, łącznie z obciążeniem krwi i poziomem cholesterolu LDL. Analiza ma jednak ograniczenia, w połączeniu ze sposobem oceny informacji i różnicami w populacjach badawczych, więc nie wyciągnięto żadnych konkretnych wniosków.

Przeprowadzone analizy i badania wskazują, że spożywanie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem raka trzustki. Badania populacyjne wskazują, że codzienne spożywanie trzech lub więcej filiżanek zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem zgonu z powodu chorób serca lub jakiejkolwiek przyczyny. Badania populacyjne wskazują, że spożywanie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszeniem zagrożenia zachorowaniem na raka endometrium. Istnieje kilka naukowych dowodów na to, że spożywanie zielonej herbaty może poprawić umiejętności myślenia i pomóc obniżyć poziom cholesterolu LDL i różnych tłuszczów określanych jako trójglicerydy. Spożycie zielonej herbaty może również zatrzymać lub opóźnić chorobę Parkinsona i przypuszczalnie pomóc w zapobieganiu większości nowotworów pęcherza, przełyku i trzustki. Ale wydaje się, że zielona herbata nie pomaga powstrzymać raka żołądka. Istnieje kilka rodzajów zielonej herbaty, które różnią się zasadniczo głównie ze względu na odmianę C.

Istnieją jednak badania na to, że może to być związane ze zmniejszonym ryzykiem rozwoju większości przypadków raka piersi u Amerykanów pochodzenia azjatyckiego. Zielona herbata może mieć zupełnie inne działanie ochronne u ludzi w zależności od ich genotypu. Wydaje się, że u osób z rakiem piersi we wczesnym stadium, ale nie w późnym stadium, spożywanie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszonym zagrożeniem nawrotami większości przypadków raka piersi.

Zielona herbata zawiera kofeinę, chociaż odmiany i marki mogą się różnić. Taka sama ilość zielonej herbaty zawiera mniej kofeiny niż kawa (jedna filiżanka zielonej herbaty mieści około mg w porównaniu do około mg w tej samej wielkości filiżance kawy), niemniej jednak może ona działać stymulująco. W rezultacie niektórzy ludzie uważają, że spożywanie zielonej herbaty zwiększa poziom energii, skupienie i nastrój, ale wpływ ten może być różny między ludźmi. Istnieje o wiele więcej oświadczeń zdrowotnych dotyczących zielonej herbaty, które dotyczą zmniejszonego ryzyka utraty wagi przez raka. Dowody na poparcie tych twierdzeń są zasadniczo niejednoznaczne.

Ponadto, badania niektórych mieszkańców wskazują, że zwiększenie spożycia zielonej herbaty o dwie filiżanki dziennie lub picie 7–10 filiżanek zielonej herbaty każdego dnia wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem raka płuc. Analiza populacji sugeruje, że dorośli Japończycy, głównie kobiety, które piją 6 lub więcej filiżanek zielonej herbaty dziennie, mają mniejsze zagrożenie zachorowaniem na cukrzycę.

Niektóre z twierdzeń dotyczących dobrego samopoczucia są oparte na historycznych tradycjach wschodnich, gdzie zielona herbata była używana od lat do zwalczania objawów choroby. Ze względu na proponowane zalety, wiele towarów związanych z dobrym samopoczuciem zawiera obecnie ślady zielonej herbaty. Jednak dowody na to, że te produkty są skuteczne, mogą być ograniczone. Jeśli chcesz wykorzystać zieloną herbatę do celów leczniczych, skonsultuj się najpierw z lekarzem. Badania zielonej herbaty i większości nowotworów u ludzi dały niespójne wyniki. National Cancer Institute nie popiera ani nie sprzeciwia się używaniu zielonej herbaty w celu zmniejszenia niebezpieczeństwa większości nowotworów. Suplementy diety zawierające EGCG mogą dostarczać nawet tysiąc mg EGCG i różnych katechin dziennie.

Polifenole – zielona herbata

Polifenole znajdujące się w zielonej herbacie obejmują galusan epigallokatechiny, galusan epikatechiny, epikatechiny i flawanole, które są przedmiotem badań laboratoryjnych pod kątem ich potencjalnych wyników in vivo. Inne elementy zawierają trzy rodzaje flawonoidów, znane jako kemferol, kwercetyna i mirycetyna. Wydaje się, że słodycze do żucia zawierające ekstrakt z zielonej herbaty radzą sobie z tworzeniem się płytki nazębnej na szkliwie i zmniejszają obrzęk dziąseł.


Katarzyna Wiśniewska
Od czasu do czasu lubię coś napisać, stąd moja obecność na portalu. Pasjonatka mody, na co dzień zajmująca się zawodowo social mediami. No i kocham podróże!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *